Friday 2 November 2018

Perkara Wajib untuk Dapat Kerja Offshore


Industri Offshore mempunyai pelbagai peluang kerjaya menarik bagi mereka yang ingin bekerja di luar negara.

Mereka sentiasa mencari calon Offshore  yang betul dengan pengalaman yang relevan.

Jika anda berminat untuk bekerja di salah satu pelantar Offshore, anda boleh mencari semua kekosongan atau membaca lebih lanjut mengenai Offshore di blog kami.


Bagaimanakah anda dapat mengetahui posisi mana yang tepat untuk anda?
Sebelum anda memohon jawatan, anda harus tahu apa yang anda inginkan dari kerjaya anda. Bekerja di rig bermakna anda harus mempertimbangkan sama ada kerja praktikal Offshore dengan shift adalah sesuai untuk anda.

Pastikan anda memohon pekerjaan yang sesuai dengan kemahiran dan minat anda - lebih baik menghantar satu aplikasi untuk kedudukan yang tepat daripada sepuluh aplikasi untuk yang salah.
Sekiranya anda tidak pasti kedudukan mana yang paling sesuai dengan latar belakang anda, anda perlu tinggalkan komen di bawah.


Pengalaman itu penting.

Industri Offshore  menghargai orang dengan semua jenis kelayakan terutama kejuruteraan mekanikal. Tetapi kedudukan Offshore sering dipenuhi oleh pemohon dengan pengalaman sebelumnya bekerja pada pelantar.

Sekiranya anda tidak mempunyai pengalaman terdahulu, anda boleh menunjukkan komitmen anda untuk kerja Offshore dengan memohon kedudukan yang baik.

Sebaik sahaja anda tahu tentang kehidupan harian di rig, anda akan berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk menjadi driller.

Bagaimanakah saya mendapat pengalaman Offshore apabila tiada sesiapa yang akan ambil saya tanpa pengalaman Offshore?

Pekerjaan dan kerjaya.

Terokai kedudukan Offshore yang berlainan
Oleh kerana kedudukan peringkat kemasukan sangat kompetitif, perekrut Offshoresering ditanya soalan ini.

"Jika anda mempunyai latar belakang bisnes tetapi tiada pengalaman Offshore, kami mengesyorkan anda bekerja dahulu untuk sebuah syarikat perkhidmatan, dan kemudian setelah mendapat pengalaman, anda akan lebih berpengalaman untuk kedudukan shift tetap.

Apa itu syarikat perkhidmatan?

Rigs mempunyai pelbagai jenis peralatan teknikal yang memerlukan penyelenggaraan dan pembaikan. Beberapa penyelenggaraan dijalankan oleh pekerja Offshore, tetapi jika kita tidak dapat menyelesaikan masalah itu, pembekal perkhidmatan Offshore akan ambil alih.


Contohnya, anda boleh menemui gambaran mengenai peralatan dan pengeluar yang berbeza pada semua rig pengeboran Maersk dengan lebihkan Google. Cuma cari pengeluar peralatan dan memohon secara langsung kepada syarikat-syarikat dalam bidang anda. Anda dengan cepat akan mendapat pengalaman Offshore yang sangat relevan yang boleh bekerja ke rig serata dunia.

Leverage pendidikan dan pengalaman anda?

Sekiranya andabaru selesai ijazah dalam kejuruteraan, atau jika anda mempunyai pengalaman leadership, maka anda mungkin sesuai untuk salah satu program ekspress Offshore. Penyelesaian program yang berjaya akan memberi anda peluang yang mencabar Onshore atau Offshore.

Sebelum anda memohon, pastikan anda tahu program mana yang sesuai dengan pengalaman dan minat anda.


Apa lagi yang boleh saya lakukan untuk membantu peluang saya ketika memohon pekerjaan?


  1. Hanya memohon jawatan yang relevan - ingat bahawa ia tidak meningkatkan peluang anda untuk memohon untuk setiap posisi terbuka yang tersedia.
  2. Sediakan CV dengan jelas menyatakan maklumat perhubungan anda, sijil-sijil dan pengalaman rig, dan senarai kedudukan masa lalu, dengan nama syarikat, tarikh, dan huraian terperinci mengenai apa yang anda lakukan.
  3. Sekiranya anda mendapat temuduga, bersiaplah!
  4. Lakukan penyelidikan berkaitan kedudukan dan latar belakang syarikat, jalan kerjaya anda yang dikehendaki.
  5. Bersedia tentang soalan standard interview, seperti mengapa anda ingin bekerja untuk Offshore, dan apa kekuatan dan kelemahan anda
  6. Sediakan sebarang soalan yang anda ingin tanya kepada mereka.
  7. Gambarkan diri anda dengan cara terbaik - interview adalah untuk mengenali antara satu sama lain!
Good Luck Riggers!

Popular Posts